Subiectul de la Evaluarea Națională despre excursii a stârnit controverse: „Este discriminatoriu”
Sociologul Gelu Duminică a exprimat nemulțumirea față de subiectul ales pentru proba de Limba Română de la Evaluarea Națională, care le-a cerut elevilor să descrie o excursie trăită. Potrivit acestuia, tema este inaccesibilă pentru mulți copii din mediile defavorizate, unde astfel de experiențe sunt un lux.
„Este frustrant să vezi cum sistemul ignoră realitățile sociale. Mii de elevi nu au avut niciodată ocazia să participe la o excursie din cauza condițiilor materiale dificile. Unii lucrează alături de părinți la câmp sau se ocupă de gospodărie. Cum pot ei să răspundă la o astfel de cerință?”, a subliniat Duminică pe rețelele de socializare.
Critica sa a declanșat o dezbatere aprinsă. Unii au susținut că subiectul era simplu și că elevii puteau folosi imaginația, în timp ce alții au apreciat intervenția sociologului, considerând-o necesară pentru a evidenția inechitățile din sistemul educațional.
„Dacă subiectul ar fi fost despre o zi petrecută la câmp, copiii din orașe ar fi avut aceeași problemă. De ce nu alegem teme universale, care să nu marginalizeze pe nimeni?”, a întrebat Duminică.
Mai mulți profesori i-au confirmat că unii elevi au rămas blocati în fața subiectului, unii scriind despre activități cotidiene sau chiar lăsând spațiul gol. „Pentru unii, excursia este un concept abstract. Nu e corect să-i penalizăm pentru ce nu au trăit”, a adăugat el.
În încheiere, sociologul a remarcat cu amărăciune că, în loc să recunoască problemele sistemului, unii preferă să dea vina pe elevi sau părinți. „E ușor să spui că nu s-au pregătit suficient, dar adevărata problemă este lipsa de empatie și adaptare la realități diferite”, a concluzionat el.